Fasciitis Plantaris

Fasciitis Plantaris treedt op als de stevige peesplaat, die van de onderzijde van het hielbeen naar het onderste gedeelte van de tenen loopt, geïrriteerd en ontstoken raakt.
De fascia plantaris is gemaakt om de hoge trekkrachten en spanningen die in de voetzool optreden te absorberen. Soms beschadigt teveel druk de weefsels. Het lichaam reageert normaal gesproken op beschadiging met een ontstekingsreactie, dat resulteert in de pijn en stijfheid zoals die bij fasciitis plantaris optreden.
Meestal ontstaan de klachten tijdens het lopen of langdurig staan. mensen met overgewicht hebben vaker last van hielpijn.

Hielspoor

Hoewel veel mensen met fasciitis plantaris een hielspoor hebben, zijn de hielsporen lang niet altijd de oorzaak van de klachten. Een op de tien mensen heeft een hielspoor, maar slechts een van de 20 (5%) van de mensen met een hielspoor heeft ook klachten van pijn in de hiel. Omdat de hielspoor niet de oorzaak is van de klachten is behandeling mogelijk zonder de hielspoor te verwijderen. De klachten bestaan meestal uit:
Pijn aan de onderzijde van de voet ter hoogte van de aanhechting van de fascia plantaris aan het hielbeen.
Pijn tijdens lopen en/of staan
Pijn bij de eerste stappen s ’morgens na het opstaan, of na een periode van rust, zoals na een lange autorit. De pijn zakt wat af na enkele minuten wandelen.

Onderzoek

Voordat er tot behandelen kan worden overgegaan is het noodzakelijk allereerst een goed onderzoek te doen om de oorzaak van de klacht te achterhalen. Dit kan een fysiotherapeutisch onderzoek zijn.

De behandeling kan een langdurig proces zijn. De overmatige druk op het hielbeen dient weggenomen te worden door o.a. rust, inlegzooltjes, niet op blote voeten lopen, stoppen met hardlopen en met activiteiten waarbij de voet hard op de grond terecht komt.
Daarnaast kunnen we met fysiotherapie het peesblad behandelen zodat deze in kwaliteit en structuur verbetert. Dit doen we door middel van ijsbehandelingen, rekoefeningen en (excentrische) krachttraining. Verder zal er ook aandacht aan de spierbalans rond de enkel en voet moeten worden besteed.